וואהו .. איזה כיף לחיות פה .. (בסוף עוד יביאו קוסם)

7 בדצמבר, 2008 | מאת doron |

היום בבוקר פורסם דו"ח של האגודה לזכויות האזרח (הדו"ח המלא )

גם אם נניח שאני ממש לא מתכוון להיכנס לפוליטיקה ולהתייחס לחלקים העוסקים בישראלים/פלסטינאים .. יהודים /ערבים וכו' ..

נניח לרגע שחלקים אלו כלל לא כתובים בדו"ח ..

עדיין הכותרת של הדו"ח מצביעה על כך שהדמוקרטיה בישראל בסכנה . ועל איומים על חופש הביטוי והזכות לפרטיות .

כן, כן .. חוק ה"אח הגדול" (חוק נתוני תקשורת בשמו האמיתי) , חוק מאגר מידע ביומטרי .. ועוד ועוד ..

אז נכון , כולנו אוהבים לצחוק על ה"אח הגדול" (על יוסי, על עינת, על רנין , שפרה ושות') , אבל בסופו של דבר כנראה שהם הבבואה שלנו כחברה .

כנראה שעדיף בישראל 2008 להיות אשכנזי .. סליחה ארופאי (סליחה "פרידמן") , שגר במרכז (צפון תל אביב ? ) ועשיר .. מאשר ספרדי .. סליחה "בובליל" שגר בדימונה (ואני מתייחס רק לנושאים של השקעת המדינה באזרחיה, תמותת תינוקות , וכו') .

ואני בכלל לא רוצה לדבר על להיות מוגבל .. להיות אישה ..

והאמת, זה לא נראה ממש טוב .

מומלץ לקרוא את הדו"ח או לפחות את החלקים העקריים בו .. אישית, הייתי נותן לכל ילד מכיתה ט' ומעלה לקרוא את זה ..

כי רק אז, אולי , רק אולי אפשר יהיה לצייר לנו עתיד ורוד .. (אבל אם מדובר במשהו וורוד .. אולי הכי קל לקרוא ל"פקצה" ? )

  1. 9 תגובות עבור “וואהו .. איזה כיף לחיות פה .. (בסוף עוד יביאו קוסם)”

  2. מאת ik_5 בתאריך 7 בדצמבר, 2008 | תגובה

    סליחה על הבורות, אבל אתה מוכן לתרגם חלק מהמילים, לאלו (אני) שלא ממש רוצים לדעת על מה לעזאזל אתה מדבר בתוכניות הראליטי חסרות המציאות.

  3. מאת doron בתאריך 7 בדצמבר, 2008 | תגובה

    הלוואי שהתוכניות ריאלתי באמת לא היו מחוברות למציאות ..
    נראה לי שהן בבואה של המציאות (ואני באמת אומר זאת בצער).
    למעשה מדובר על תוכנית ה"אח הגדול" שבמהלכה סוגרים מאחורי סורג ובריח ומצלמה .. קבוצה של אנשים שבהתחלה הם שפויים ואחרי כמה זמן – הם כבר לא .
    בתוכנית הזו, יצאו מהבקבוק כל מיני שדים .. מילא אם היו אומרים בהתחלה שהחביאו בבית בקבוקים עם שדים .. אבל לא הודיעו את זה מראש ..
    טוב אז שמו בבית אחד את הסראוטיפ של המזרחי .. והבת שלו .. ואת הנגטיב בדמות של סטראוטיפ אשכנזי .. ופשוט החלה שם מלחמה – שכנראה לא רחוקה מהמציאות בארץ .. (כולל ביטויים גזעניים) ..
    אה ובשביל שחלילה אולי לא תפרוץ מלחמה .. שמו גם סטראוטיפ של כיפה סרוגה עם עמדות מעט ימניות .. וכמובן ערביה (שדוברת ביחד עברית עברית ואנגלית .. בו זמנית ) .

    בקיצור , חוץ מלשפוך שמן למדורה , שמו במדורה הזו כל מה שצריך ..

    ולאור הדו"ח שפורסם היום על הפליה של פריפריה מול מרכז וכיוצ"ב .. שאלתי את עצמי , אולי כל אותם סטראוטיפים הם אמיתיים ..

  4. מאת יורם בתאריך 8 בדצמבר, 2008 | תגובה

    הנה היא תמצית הבעיה : הפרת זכויות האזרח וזכויות האדם של ערבים היא "פוליטיקה" שאניני טעם לא מתייחסים אליה, והפרת זכויות האדם של יהודים (מוגבלים, מזרחים) היא סיבה לפוסט בבלוג "א-פוליטי".
    דורון היקר, גם ההבדלה הזו בין "פוליטיקה" לבין "א-פוליטיקה" היא פוליטיקה, נחש איזה צד פוליטי היא משרתת ?

  5. מאת doron בתאריך 8 בדצמבר, 2008 | תגובה

    יורם .. הלוואי ורק זו היתה תמצית הבעיה ..

    1. תודה לך על ה"אניני טעם" – נראה לי שזו הפעם הראשונה שמישהו מכנה אותי אנין טעם (זה עוד עשוי למצוא חן בעיניי).

    אין הבדלה בין נושאים פוליטיים וא-פוליטיים .. יש אנשים שקוראים את הבלוג הזה ודעתם שונה משלי , אני לי אינטרס או רצון להיכנס איתם לוויכוח מיותר , מה גם שבחלק מהמקרים , גם אם אני לא מסכים עם דעה מסויימת , אני כן מכבד את בעליה ואם הוא לא רוצה לשמוע את דעתי בנושא מסויים – למה לי לכפות את עצם ההשמעה של דעתי.

    אני לא מנסה לשרת שום צד מלבד הצד האישי שלי . אכפת י מהמקום שאני גר בו ואני אשמח להעביר לבני מקום שראוי לגור בו . מתוך נקודה זו אני פועל – אני יודע שעל אף המחלוקת שקיימת בנושאים מסויימים בין קבוצות ואנשים שונים , עדיין יש הסכמה על נושאים אחרים – באותם נושאים אחרים אני מנסה לגעת .

    האם זה לא בסדר שאני מעדיף לכתוב על הפליה מצד המדינה כלפי תושבי הפריפריה ? האם זה לא בסדר לכתוב על חוקים שמשתמשים בטכנולוגיה ועשווים לפגוע בחופש של כולנו ?
    לדעתי זה יותר מבסדר לכתוב עליהם .. ואני יכול לכתוב על מגוון עצום של דברים עוד לפני שנוגעים בבעיות של כיבוש, פלשתינאים וכיוצ"ב .
    40 שנה מדברים בארץ הזו על "השטחים" – האם מישהו הצליח ליישם משהו ? הרי שום דבר מהותי לא השתנה לכאן או לכאן מאז שכבשנו אותם (כלומר לא סיפחנו אותם .. וגם לא וויתרנו עליהם ) – כל כך הרבה מילים נשפכו על זה , אבל במבחן התוצאה לא קרה כלום .
    למה גם אני צריך לשפוך את מילותיי על הנושא ? למה לי להשחית את זמני , על נושא שכולם משחיתים עליו את זמנם .. האם רק בנושא הזה יש בעיות ?
    האם פתרון כלשהו (ימני או שמאלני) לבעיית האנשים המתגוררים בשטחים והשטחים עצמם יסייע ולו במאומה או ישנה ולו במאומה את תיפסת המדינה לגביי החופש האישי שלי והזכות שלי לשמור עליו ?
    אני לא בטוח .

    יכול להיות שבחירה באי התעסקות בנושאים פוליטיים היא בחירה שמשרתת צד פוליטי כלשהוא .. אבל עדיין , אני שלם על הבחירה הזו .

    יודגש, לא שאין לי דעה, יש לי דעה מאד מגובשת , ועם זאת אני מאד מעריך אנשים מסויימים שחושבים שונה ממני ומצליחים למצוא נימוקים לעמדתם .. אבל אני לא בטוח שכאן זה המקום לפרוש את משנתי הפוליטית .

    :-)

  6. מאת יורם בתאריך 8 בדצמבר, 2008 | תגובה

    דורון, אין בכלל בעיה עם מה שאתה בוחר לכתוב עליו, יש המון נושאים חשובים וזה יופי שלכל נושא יש אנשים בוחרים להתמקד בו.
    הבעיה היא הצהרה מהסוג "החלק של הדו"ח שעוסק בפלסטינים הוא פוליטיקה ולכן נשים אותו בצד, ואילו…", הצהרה כזו עוברת מבחירה על מה בא לך להתווכח לאבחנה עקרונית והצהרתית בין אפליה פסולה לאפליה "שנויה במחלוקת פוליטית", אבחנה עקרונית כזו היא בעצמה נתינת יד לאפליה, למעשה היא משמשת כבר שנים כאחד הכלים הכי חזקים להנצחת אפליה ודיכוי (זה משמש בדיונים אחרים ובאותו אופן בדיוק כנגד נשים, למשל).

    אגב, רוב אפליית הפלסטינים המוזכרת בדו"ח אינה ב"שטחים" אלא בתוך הקו הירוק.

  7. מאת doron בתאריך 8 בדצמבר, 2008 | תגובה

    יורם , צר לי שאני עונה רק עתה (התעורר אצלי משהו דחוף מאד ) ..
    אבל, כמו שאמרתי .. אני מנסה שלא להיכנס לפוליטיקה . וגם הפעם אני אבחר לא לעשות זאת, עם זאת , אני לא אשאיר אותך בלי תשובה .

    אפליה, בהגדרתה היא קיפוח של אדם או קבוצה אחת ביחס לאדם או קבוצה אחרת .. לחילופין אפליה הינה קיפוח ביחס למשהו שמגיע למישהו על פי כל דין .

    לפיכך, ניתן לדבר על אפליה של אזרחים ערביים בישראל, ומצבם (לצערי) ככל הנראה בתחומים מסויימים דומה למצבם של תושבי הפריפריה (הם נשענים כמעט על אותן תשתיות) – ומה שלא דומה ראוי שיתוקן.

    אבל ביחס לאנשים שחיים בשטחים, הרי שלא ניתן להשוותם לקבוצות יחס כאלו ואחרות שחיות בארץ – מחד, ומאידך לא ניתן לטעון שמפלים אותם ב"יחס על פי כל דין", ויוסבר.
    מדינת ישראל לא החילה את החוק הישראלי על אותם אנשים , לפיכך הם אינם אזרחים , הם אינם תושבים ונשאלת השאלה , על פי איזה דין ניתן או רוצים לספק להם זכויות ?

    זכות לנשום , אני מקווה שיש להם , אני מקווה שיש להם גם את הזכות לגדל ילדים .. אבל אלו הזכויות שיש גם לכלב של השכנים שלי – אי אפשר לטעון לזכות כלשהי שיש להם אם אינם אזרחים או תושבים והחוק הישראלי לא חל שם (יש שם או היה שם שלטון צבאי ) .

    כמובן, בכאלו נסיבות אתה יכול לשלוף לי כרטיס אדום ולטעון שהאו"ם הוא זה שהגדיר מהם הזכויות של אוכלוסיה שכבשו אותה – אבל אז עשויה להישאל מצידי השאלה , למה מדינות מסויימות (ובכללן ישראל) לא בהכרח מכירות בהגדרות אלו , יותר מכך , קיימת עם הארגון הזה גם בעיה מסויימת – ובסוף נמצא עצמנו דנים בלגיטימציה של ההחלטות של האו"ם והיישום שלה .. ושוב נמצא עצמנו מתפלספים עד אין סוף ובהגדרות ותתי הגדרות – ולא נצליח להואיל במאומה.

    לפיכך, במקום לריב עם האו"ם (כמו שאמר בן גוריון "או"ם שמום" .. או כמו שאמרו הגשש החיוור "UM" ) וכל שאר העולם , בחרתי לעסוק בנושאים שאולי אני יכול לשנות את דעתם של אנשים – ולו בקצת .

    גם מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן .. אני לא יודע לומר לך לאן המסע שלי יוביל אותי , יכול להיות שעוד מספר שנים נמצא אותי לוחם באו"ם למען זכותם של מופלים כאלו ואחרים .. אבל תן לי לעשות את הצעד הקטן – אחר כך .. אלוהים גדול , נגיע לגשר , נעבור גם אותו ….
    או כמו שאמר הרב אריאל "עברנו את פרעה, נעבור גם את זה"

  8. מאת מנחם בתאריך 9 בדצמבר, 2008 | תגובה

    גם אני לא אגרר לויכוח פוליטי אבל. השאלה שעולה מהדוח הזה (וגם מדוח אדווה על מצב החברה ויש עוד מיני שכאלה) היא שאלה גדולה ורצינית: כיצד אנחנו ,כקולקטיב בעל מכנה משותף כלשהו, רואים את עצמנו.

    אבהיר: האם אנחנו מקדשים את הכסף את העשיר את המונופוליזציה הדורסנית את ההתמכרות לעשיית הון , את חוסר השיויון החברתי ועוד ועוד.

    איש איש יבחר אשר ידבנו ליבו. התוצאה הסופית ,כפי שמשתקפת מהדוח המדובר ומאחיהו דוח אדווה, לדידי לפחות עגומה. עגומה ביותר.

    תסתכל סביב. אנחנו בפתחה של תקופת בחירות. כרגע מתבצעות הבחירות המקדימות במפלגות- האם שמעת שמשהו מבקש להיבחר כי הוא חושב שהוא יכול לתרום/לטפל/לעסוק בפערים החברתיים שיש אצלנו (ישראל עובדתית ראשונה במדינות ה OSCD בפערים חברתיים ובהבדלי שכר/מעמדות) ולדאבון הלב התשובה היא לא. אבל כן שמעת דיבורים ,נמוכי קומה, על מי יכול להתעורר בשלוש לפנות בוקר ולתת פתרון לבעיה בטחונית שצצה. לעומת זאת: נסתכל מעבר לים, לארה"ב שאנו כה אוהבים לבוז לה, על מה דיברו במערכת הבחירות: על הבעיות הקטנות שמציקות לאזרח האמרקאי, על הפלות, על בטחון רפואי, על ביטחון כלכלי איפה אנחנו – ואיפה מערכת הבחירות שלנו ואיפה דוח אדווה….

    אני יכול להמשיך כאן עם עוד המון דוגמאות לרדידות של השיח הציבורי בישראל אבל הבטחתי לא להגרר לפוליטיקת רחוב. אז אסיים בנקודות למחשבה. למחשה בלבד- אין צורך להגיב:
    שר הפנים ההודי התפטר מיד לאחר שנלכד/חוסל אחרון המחבלים הבומבי – ואצלנו?

    במדינות המערב ממשלות אצו רצו לתת בטחונות למספקי החמצן הכלכלי ובמקביל לחוקק חוקים ולהתנות תנאים לאן ולמי יעבור (ומי יהנה) מהתמיכה הממשלתית – ואצלנו?

    קוד פתוח? ממשלות תומכות מאיצות מממנות ותומכות בפרויקטים ליישום קוד פתוח במערכת החינוך, המערכות המוניצפאליות ועוד – ואצלנו?

    נראה לי שאפסיק. אני יכול למלא ,רק בשאלות, את כל שטח שאיחסון שלך ,דורון, וכל אחד שישיב לעצמו, יעשה בעצמו את החשבון ויטרח לקרוא את דוח אדווה ואת הדוח המדובר לקבל תמונת מצב ולהחליט עם עצמו אם הוא רוצה להיות חלק מהקולקטיב שיצר את תמונת המצב הזו או לא.

    מנחם

  9. מאת יורם בתאריך 9 בדצמבר, 2008 | תגובה

    דורון, מבלי להיכנס ל"דעות", אתה טועה עובדתית בשני עיניינים :
    מצבם של התושבים הערבים בתחומי הקו הירוק, הן לפי דו"ח האגודה והן לפי אינספור דו"חות אחרים, גרוע בהרבה מזה של תושבי הפריפריה היהודים, יכולתי להביא דוגמאות אילו באמת התכוונו לפתוח דיון *על זה*.
    זכויות אדם ואזרח של אוכלוסיה בכל שטח שהוא הן באחריות המדינה השלטת, "אזרח" לצורך זה הוא civilian ולאו דווקא citizen.
    אם מה שביקשת לומר הוא "גם בהתעלם מהשטחים, הדו"ח מצביע על בעיות קשות של זכויות האזרח בישראל גופא" אז זו אמת, אבל מה שאמרת בפועל הוא אחר.
    ואינשאללה נעבור כבר את פרעה, בעיקר את פרעה שבתוכנו.

  10. מאת doron בתאריך 9 בדצמבר, 2008 | תגובה

    מנחם , נראה לי שהמסמך מנסה לתת לנו מראה על מצבנו .. אני מסכים איתך שהמראה הנשקף מאותה מראה לא נראה טוב …

    יורם, יכול להיות שעשיתי עוול וההשוואה שלי לא מוצלחת – בעבר כבר כתבתי על כך שאכן יש מה לעשות , יש הרבה מה לעשות בנושא של ערביי ישראל .. כמו שיש מה לעשות בנושא של תושבי הפריפריה .
    לצערי אני סבור שיש את המדינה שמרוכזת בגוש דן ויש את המדינה שמקיפה את שאר חלקי הארץ .

    הלוואי והיה לי הכוח לעשות טוב גם לכולם גם בנושא של השטחים – אבל קצרה ידי ..
    האמת , שאם היה מישהו חכם בעלם , הוא היה צריך לשים אותנו על אי אחד ואת הפלישתינאים על אי שני (ועדיף שיהיו רחוקים זה מזה).

השארת תגובה