לכל הנוסעים, נא להדק חגורות .. אנחנו ממריאים.

7 באוקטובר, 2008 | מאת doron |

[מתנצל מראש שזה נכתב בלשון מאד חפוזה ... אין לי את הזמן לכתוב את זה כמו שצריך אבל בכל זאת זה נראה לי מספיק חשוב על מנת לכתוב על זה]

כבר כמה ימים שהפוסט הזה יושב לי בבטן .. וכשמשהו יושב לי בבטן – סופו של דבר שהוא יוצא.

היום קראתי בעיניין את הפוסט "להדק חגורות" של חץ בן חמו, וכמעט כל מה שישב לי בבטן יצא בתגובה למה שהוא כתב ..

אבל במקום לכתוב את זה בתגובה לפוסט שלו .. אני חושב שיש יותר ממקום לכתוב על זה פוסט נפרד.

חץ, שאני מאד מעריך את מה שהוא כתב, כותב על כך שיש מיתון .. אני לא חושב שיש מי שלא יסכים איתו , וגם אם מפזרים לנו מהצמרת הכלכלית של ישראל שאצלנו המצב טוב .. עדיין חלק גדול מהייצוא הישראלי לחו"ל ייפגע (ללקוחות בחו"ל יהיה פחות מזומנים) , גיוסי כספים לחברות הזנק ייפגעו ובשורה התחתונה, גם אם המשק המקומי לא יסבול מפגיעה ישירה – הוא בהחלט יסבול מפגיעה עקיפה.

אבל.. יש בכך הזדמנות גדולה. הזדמנות גדולה לנו, לאנשי הקוד הפתוח , אנשי התוכנה החופשית.

אחת לכמה שנים , לעשור בערך .. יש תנודתיות חזקה בשווקים העסקיים, ה"בועה" שהתפוצצה לפני עשור בערך , גרמה לארגונים רבים לרצות לצמצם הוצאות ..

היו לא מעט אנשים שהתחילו לחשוב על שימוש בתוכנה חופשית בשרתים באותה תקופה , מתוך מגמה לחסוך בהוצאות , היו אלו הימים של גרסאות Red Hat 6.1 עד גרסה 7.2 .. ימים שבהם השוק הישראלי "אימץ" את לינוקס כמערכת הפעלה לשרתים (חלק מהשוק) … כשנתיים שלוש לאחר מכן, כאשר התייצבו השווקים, היו חברות שראו שיש הרבה לינוקסים בשוק והקימו כאן נציגות ראשונה של הפצת לינוקס – המכירות של אותה חברה , התבססו על הלקוחות שממילא היו להם לינוקסים, ובאותה עת כאשר התייצבו השווקים היה להם גם את הכספים (או יותר נכון התחילו לשריין כספים) לרשיונות, לתמיכה, לפרוייקטים.

אם לינוקס התפרשה מהר בעת המשבר, השנים לאחר מכן היו שנים של הסדרה של נושאי רישוי, תמיכה וכיוצ"ב .

אני לא חושב שיש מי שיכול לומר שהדברים אינם נכונים – ולראייה, כיום יש מפיצים מקומיים שטוענים שהם מוכרים רישיונות ב 5 מליון דולר לשוק הישראלי בלבד .

כך שמעבר לעננה הכלכלית הפוקדת אותנו , ונכון יהיה משבר, יהיה מיתון, וחץ צודק במליון אחוז בדברים שהוא כותב .. אני חושב שביחד עם זאת , זה המקום שבו יפציע השחר החדש .

סבתי עליה השלום, היתה אומרת ש"השעה החשוכה ביותר היא השעה שלפני עלות השחר" .. (זה תיקון למה שהיא אמרה, כי אמרה את זה בצורה קצת אחרת).

כך שאני חושב שביחד עם כל הבעיות שמונחות כרגע על מפתן הדלת יש לנו, אנשי הלינוקס, הזדמנות גדולה לשנות את המצב במשק המקומי בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיות קוד פתוח ..

לא, לא תהיה זו שעתן של ההפצות, לא תהיה זו שעתה של התמיכה היקרה, לא תהיה זו שעתם של הפרוייקטים עתירי התקציב – תהיה זו שעתן של ההפצות החינמיות, של הכלים החופשיים והחינמיים, של היכולת להוזיל עלויות אצל לקוחות .

מערכת המיחשוב בארגונים רבים אינה מערכת שאפשר לוותר עליה – אבל אפשר , גם אפשר לחסוך הון בצורת המימוש שלה.

אני לא רואה שום חברה, מוותרת על מערכת המיחשוב שלה וחוזרת לעבוד עם ניירות או עם כלים אחרים , אבל כן אני רואה את רובן חושבות איך אפשר לנצל טוב יותר את המשאב הזה שנראה רשת מחשבים , כן אני רואה אותם רוצים יותר מתמיד לחסוך.

זו אינה רק שעתו הגדולה של הקוד הפתוח .. זו גם שעתם הגדולה של טכנולוגיות וירטואליזציה (מיל יילך לקנות שרתים כאשר על שרת חומרה אחד אפשר להריץ 5 שרתים שונים) , זו שעתם הגדולה של האפליקציות העסקיות בקוד פתוח ..

אז כן צריך להדק חגורות ואי אפשר בעת הזו להתפרע ולצפות להרוויח מליונים .. אבל יש מה לעשות ויש לעשות הרבה .

תמיד דיברו איתי על "גל" שיגיע .. אבל ה"גל" הזה לא יעזור למי שעומדים על החוף ומסתכלים על הגלים .. צריך להיות במים , עם גלשן מוכן כדי לתפוש את הגל ..

ואני חושב שהרבה מאד אנשים בארץ באמת נמצאים עם הידע המתאים , במקום המתאים, ויכולים לחולל שינוי בכל הנוגע לשוק הישראלי וכיצד הוא עובד עם קוד פתוח ולינוקס..

עכשיו השאלה היא האם האנשים במשק המקומי ישכילו לשתף בינהם פעולה על מנת לזרוע את כמות הזרעים הגדולה ביותר , ואולי חשוב יותר , לקצור את הפירות כאשר הן יגיעו.

בראייה של הרבעון הקרוב, באמת לא הולך להיות קל.. אבל אם נסתכל מעבר אליו, הבעיה הכלכלית יכולה לשמש מקפצה לא רעה למרבית אנשי הקוד הפתוח בארץ.


  1. 9 תגובות עבור “לכל הנוסעים, נא להדק חגורות .. אנחנו ממריאים.”

  2. מאת ik_5 בתאריך 7 באוקטובר, 2008 | תגובה

    אני מסכים עם כל מילה ממה שכתבת. השאלה היא האם בארץ ניתן ליישם את זה. כי זה נשמע יותר חזון אחרית הימים של "וגר זאב עם כבש" כי הרבה אנשים אוהבים לאכול אחד את השני כאן.

  3. מאת אורן בתאריך 7 באוקטובר, 2008 | תגובה

    Good point.

  4. מאת אופיר בתאריך 8 באוקטובר, 2008 | תגובה

    אני מאוד מסכים… לדעתי יש שתי נקודות מהותיות:
    אותם חוסר יציבות וזעזועים הם בוודאות הזדמנות למי שמוכן "להיות במים" (אהבתי! סבתא גולשת? (: ) – לקחת סיכון ולהציע שירותים קונקרטים וממוקדים.
    בתקופה הקרובה העסקים יהיו ממוקדים בחיסכון בעלויות – למעשה הם יהיו מוכנים לשלם הרבה כדי לחסוך יותר… וירטואליזציה זה אחד (מקומית ואולי גם ב-"cloud"), צריכת הספק נמוכה, חיסכון ברשיונות (אולי אפילו לירידה מסויימת מחלונות בדסקטופ? או שזה מוגזם?), ניצול חומרה ישנה יותר ועוד ועוד

  5. מאת רם-און בתאריך 11 באוקטובר, 2008 | תגובה

    אני לא מאמין שלינוקס תנחת על העולם כמו צ'ונאמי. לדעתי, לינוקס יותר בסגנון של המסת הקרחונים. אט אט,אבל יציב ובלתי ניתן לעצירה. יכול להיות שהמיתון יאיץ את הטמעת הלינוקס, יכול להיות שלא. זה לא כל כך משנה, בכל מקרה, המערכת בסוף תתפוס.

    המיתון הבא עלינו הוא לא דבר טוב. הרבה אנשים יפגעו, הרי פרויקטים לא יצאו לאוויר העולם. היה עדיף שנוכל להנות מגאות לנצח. אבל זה כמובן לא אפשרי.

    לגבי השעות החשוכות, השעה הכי חשובה בלילה היא חצות, כמו שחצות היום היא השעה הכי מוארת. לפני השחר יש את הצפרירים, שמי שזכה להיות ער במדבר לילה שלם, יכול להעיד שזו אחת השעות היפות. השמים הופכים משחור לסגול ולכחול כהה. להיט אמיתי.

  6. מאת doron בתאריך 11 באוקטובר, 2008 | תגובה

    רם-און,
    אני לא חושב שמשהו ינחת כמו צונאמי .. פשוט יש מצב נתון ויש רצון עז של ארגונים להימנע מהשקעות – או רצון עז לחסוך כסף.

    לא אמרתי שהמיתון הוא דבר טוב, הוא רק נתון שקיים וצריך להתייחס אליו.
    אני לא בטוח שאנחנו מדברים על אותו דבר , אני מדבר על תוכנות קינייניות שעלות הרישוי השנתית שלהן עשויה להגיע לשכר שנתי של עובד .
    האם בכזה מצב עדיך עובד שיכול להטמיע פתרון קוד פתוח (ועוד ישאר לו זמן להטמעת פתרונות אחרים) או שעדיף לשלם את אותה עלות רישוי ולהיפרד מעובד ?

    - דורון

  7. מאת עירא בתאריך 11 באוקטובר, 2008 | תגובה

    צ'ונאמי? זה כמו פפראצ'י?

    אני חושב שלפני שאנשים עוברים למערכת הפעלה שלא תואמת את האפליקציות שהם צריכים הם יעשו סלטות באוויר להתמקח על מחירים. השוק הסיני הכריע את מיקרוסופט – שם ירד לפני חודש מחיר האופיס למחיר השפוי של $70 ופתאום קפצו המכירות של אופיס חוקי – מדהים, איך לא חשבו על זה קודם?

    אבל בארץ המון עסקים תלויים בפלאטפורמה החלונאית בגלל אפליקציות מסוימות (או אפילו בדוס אם מדברים על חשבשבת), ומחיר הוא לא הדבר שיגרום להם להגר…

  8. מאת doron בתאריך 11 באוקטובר, 2008 | תגובה

    צונאמי ופפרצי הם לא בדיוק אותו דבר .. אבל הם מאותה משפחה ..
    המשפחה של הדברים שאני לא רוצה אותם לידי ..

    מן הסתם אתה צודק, תהיה התמקחות, אבל לדעתי לא מדובר במייקרוסופט מול לינוקס אלא באפליקציות קינייניות מול אפליקציות חופשית (בכוונה היא לאפליקציות עסקיות) , הלינוקס יהיה תוצר לוואי של מעבר לשימוש גדול יותר באפליקציות עסקיות חופשיות – בגזרה הזו יש גם חיסכון די גדול ..

    אני כמובן לא רוצה להיכנס על גביי הרשת לשמות של אפליקציות (כי גם ככה הוציאו לי כבר "דין רודף") , אבל כל אליקציה עסקית שהמחיר שלה הוא כמה עשרות אלפי דולרים וצפונה – כדאי יהיה לבחון האם קיימת לה חלופת קוד פתוח (ובהמון מקרים קיימת חלופה) שתוזיל את הרישוי הזה.

    מן הסתם בארץ יש המון עסקים שתלויים באפלקציות חלונאיות, וחלקן (בעיקר בגזרה של ה SMB ) תלויים גם בחשבשבת .. אבל אפליקציות עסקיות מבית מייקרוסופט (או מכל בית אחר) עולות הון עתק .
    מבחינת הארגון, אם כל ההוצאה על תוכנה קניינית היתה על מערכת הפעלה חלונאית נראה לי שמרבית הארגונים היו אומרים "ניחא" .. אבל למרות הנפח היחסית גדול שמערכות ההפעלה החלונאיות תופשות – חלקן בהוצאות אינו גבוה ..
    תנסו פעם לברר כמה עולות אפליקציות ניטור עסקיות .. כמה עולה שרת דואר ארגוני עסקי .. כמה עולה מערכת CRM קניינית .. (ואני יכול להמשיך עוד להמון דוגמאות) ..
    לכל אלו, ולעוד הרבה תוכנות, יש חלופות חופשיות .

    - דורון

  9. מאת doron בתאריך 11 באוקטובר, 2008 | תגובה

    עוד מילה …
    לפעמים יש לי את התחושה שחלק מאנשי הלינוקס כל כך רואים "סדין אדום" במייקרוסופט שהם מסתכלים על התמונה מהכיוון הלא נכון .

    נניח שיש לי את הארגון עם התכולות הבאות:
    סביבת Active directory עם 50-100 משתמשים …
    מערכת TSM או מערכת כלשהיא של HP ..
    מערכת דואר ארגונית (של מייקרוסופט או לוטוס או כל אפ' אחרת) …
    מערכת ניטור … נניח unicenter ..
    5 בסיסי נתונים (אני פשוט לא רוצה להפלות אף יצרן ) מסוג MS-SQL , אורקל, DB2 , sybase ואינפורמיקס..
    ו – 5 שרתי אפליקציה שעובדים מולם ..
    כמובן שרתי firewall ..
    מערכת CRM כלשהיא, מערכת ERP כלשהיא ..

    נראה לכם שהרשיונות של ה microsoft windwos זה ההוצאה הגדולה על רישוי ????

    אתם יודעים מה .. בואו נניח שיש ארגון בלי כל האפליקציות הללו .. נניח שיש לו 50 -100 תחנות עבודה .. ו 10 שרתי VMware ESX …

    עדין נראה לכם שמערכות ההפעלה של מייקרוסופט הם ההוצאה הגדולה ???

    - דורון

  10. מאת LBY בתאריך 12 באוקטובר, 2008 | תגובה

    וורן באפט אומר על עיתות מיתון כאלו:
    "כשיורדים המים בבריכה רואים מי שוחה בלי תחתונים…."
    או משהוא דומה – בהמשך לעניין הגל ועיתות החשיכה מאימרת של סבתך.

    וכמובן זה קשור ותומך בדעתך.

השארת תגובה

Protected by WP Anti Spam