אוגוספט פינגוין – בזווית אישית (או סיכום קצת אחר) .
2 באוגוסט, 2008 | מאת doron |גם אני הייתי באוגוסט פינגוין , בדומה לרבים מחבריי חוויתי את התור בכנסה , את ההרצאות השונות, את הפוטו רצח של מיטל (וקיבלתי סיכת firefox , מיטל אני תמיד יהיה מוכן שתצלמי אותי אותי תמורת סיכת firefox
)
בשונה מאלו שכתבו (בבלוגים או באתרים האחרים) הכרתי את גם את פינת העישון .. (שתמיד היא הפינה הכי זנוחה – הינה הפינה של המוקצים).
אבל לא על זה רציתי לכתוב. כן נהנתי, כן היה כיף לפגוש אנשים שלא רואים כל יום, היה נהדר לשמוע את ההרצאות , הארגון היה ממש טוב (תודה למארגנים) , ותודה לשחר שפינה אותי מהבמה כאשר מסגרת הזמן המצומצת הסתיימה.
בכל זאת יצאתי עם הרגשה לא טובה מהכנס .
1. מייקרוסופט – אמיר ממיקרוסופט, נתן הרצאה מעניינת, בראשית ההרצאה שלו הוא למעשה ניסה לדבר על הצורך בשיתוף פעולה או במציאת הנקודות שבהן יש ואפשר לשתף פעולה.
אני מבין אותו ומסכים איתו, אבל באותה נשימה הוא ניסה לשכנע את הקהל או "למכור" לקהל רעיונות וכלי קוד פתוח מבית מייקרוסופט (למכור במובן של למכור רעיון לא לבצע מכירה פיסית) . כמובן, שאם הולכים לשתף פעולה עם גוף שכזה (הכוונה למייקרוסופט) , יהיה צורך לנסות לפני כן להסכים על המונחנים כי יכול להיות שהם מתכוונים לקוד פתוח ומשתמשים במושג קוד פתוח אבל זה אולי לא מה שאני מתכוון אליו.
בכל מקרה, אין לי דבר וחצי דבר לאנשים במייקרוסופט – ולמזלי (ולמזלה של הקהילה) הגיע אדם שאינו מהאגף השיווקי בחברה .
אישית, מרבית הבעיות שאולי עשויות להיות לקהילת הקוד הפתוח במייקרוסופט אינו עם האנשים הטכניים (שהם ממש אנשים כמונו רק שהם עובדים בחברה קיניינית) אלא עם אנשי המכירה והשיווק שרואים בנו איום לתפקידים שהם אמורים לבצע – זהו במקום מסויים קצת חומר נפץ.
את הסקופ האמיתי מאמיר קיבלתי במהלך ראיון שעשיתי עימו לאחר ההרצאה שלו , יעל ויה ביקשה אותי לעשות זאת ..
הנה סקופ:
על מנת שלא להפוך את זה לראיון רשמי , ניסיתי לנהל את זה בצורה של שיחה ביחד עם אמיר , במהלך השיחה המצולמת הזו, אמיר טען שיש הנחיה מפורשת מהדרגים הבכירים ביותר במייקרוסופט לעבוד בצורה פתוחה , או עם תקנים פתוחים .. על מנת להבין את הנקודה הזו , שאלתי את אמיר בצורה ישירה . “האם המשמעות היא שאתה מתכוון להוראות מפורשות של הדרגים הבכירים – הרי שמדובר במדינות רשמית, אמיר אישר את הדברים" , אני לא יודע מה הינן ההוראות בצורה מדוייקת , יכול להיות שהן עוסקות יותר בכיוון של עבודה עם תקנים פתוחים – שזה טוב. מצד שני יכול להיות שהם עוסקות גם במוצרים פתוחים – שזה מצויין.
סוכם על שיחות המשך ומפגשי המשך – כך שחדשות בנושא יהיו .
ברגע שהצילום וויידאו של הראיון יעלה לרשת אני כמובן יכתוב על כך ויקשר אליו וניתן יהיה להתרשם מהדברים בצורה ישירה.
יודגש – אמיר שבט הינו על פי ידיעתי אדם השייך לגופים הטכניים, וככל הנראה איתם תהיה יכולת להידבר.ככזה, אמיר שבט לא נתפס בעיניי כמישהו שיש לו "אמיתות" שאין קשורות למציאות (אנשי תוכנה חושפית הם קומוניסטים שמטרתם חיסול של מישהו) , אלא כמישהו שלאחר שנוכל להסכים על סוג של הידברות ושפה משותפת ניתן יהיה לקיים עימו (ועם שאר האנשים הטכניים) הידברות מסויימת.
2. נותני חסות מסחריים – השנה היתה מהומה קטנה בנושא של נותני חסות מסחריים , בעיקר בגלל מייקרוסופט, אך גם בגלל פוסט של מיקי ברזילי על הנושא.
מיקי , עושה את ההפרדה בין כנס קהילתי למסחרי – ואני מסכים שתהיה הפרדה שכזו . השאלה היא המקום של ההפרדה. בעוונתי, ראיתי יותר מכנס מסחרי אחד – העיניין הוא לא הדוכן ששמה נותנת החסות במבואה לכנס . העיניין הוא ההשפעה שיש לנותנת החסות על התכנים .
ופה הקהילה והמארגנים – לא פישלו .
באוגוסט פינגוין , אין השפעה של נותני החסות על התכנים . התכנים הם על פי בחירה של המארגנים והקהילה , וייתכן גם שיהיו תכנים שיסתרו את מה שאחד (או יותר) מנותני החסות ירצו .
זאת ההפרדה שיש לקיים . בחוץ יכול להיות שהיו ביתנים, עמדות מידע, משחקי שש בש, ופינת בירה – כל עוד מה שמתבצע שם הוא בצורה לא רשמית העוזרת גם לנותן החסות וגם לשתתפים – אין לי ולו לרגע בעיה עם זה – אבל אני כן רוצה לדעת שהתכנים , ההרצאות, סדר ההרצאות כל אלו לא נובעים משיקולים זרים (יוסבר שבכנסים מסחריים , חברות משלמות על עצם קיום ההרצאה ועל המיקום שלה בסדר ההרצאות ).
3. באותה נשימה שבה אמרתי שאין לי ביקורת על הארגון – אבל יש לי ביקורת על הקהילה (כולל אותי ) על כך שאנחנו נכשלים בנושא של הפצת רעיון התוכנה החופשית והשימושיות בה.
רם-און סקר את בדבריו את הפעילות העולמית, את כל מה שקרה השנה (או את הרוב) – בעולם , וזה מצויין.
אבל איפה אנחנו .. אפס, יוק, אין כלום .. כגודל השקט כך גודל הכשלון (זה לא שבאמת אין כלום , אלא שיש פער בין ההתקדמות בעולם למה שקורה בארץ וזה פער גדול , גדול מאד)
אני יודע שאולי זה ירגיז כמה אנשים , אבל אין מה לעשות – גם להרגיז צריך לדעת.
זה לא שלא קיימת פעילות לינוקס וקוד פתוח בארץ , קיימת פעילות שכזו, לפחות במגזר העסקי חברות שונות בכללן חברות סטארטאפ, פיתוח, ו IT טוענות לכמויות הולכות וגדלות של לינוקסים, אני לא זכיתי לפגוש אתמול אנשים אשר פעילים בצורה שכזו בתחום עבודתם. נכון היו הרבה אנשים שעובדים בחברות סטארטאפ, היו מפתחים והיו אנשי IT – ואפילו רבים. אך עדיין אם פורסם שחברה מסויימת התקינה בארץ לינוקס על מערכת עם 32 ליבות, לא ראיתי בכנס אפילו איש טכני אחד ממנה, ולא ראיתי איש טכני אחד מהלקוח (החברה) שבה הותקנה מערכת זו.
כלומר – קיים פער בין הפעילות והיישום של לינוקס במגזר העסקי, לבין ההבנה של קוד פתוח, תוכנה חופשית והחשיבות של הקהילה בעיניין.
באותה נשימה, אם יש חברה שטוענת להתקנת אלפי לינוקסים – לא ראיתי את הצוות שלה או אנשים שלה באירוע.
החריג היחיד לעיניין היא חברת אורקל, שזכיתי לראות את אופיר מנור מאצלהם בא ומתערה בקהל , גם ובעיקר כאדם פרטי . גם אם אורקל אינה חברת קוד פתוח, גם אם היא לא נותנת חסות לכנס , ראוי שהאנשים הטכניים (ואופיר היה הנציג שלהם) יהיו בכנס על מנת לשמוע את הקולות, להתחיל להבין את החידה (מבחינתם) שנקראת קהילה.
והדבר שבגללו יצאתי לא עם הרגשה טובה:
בנוסף לכך, נמאס לי לראות את אותם פרצופים (לא ברצינות – אלא על דרך המשל) . הכישלון המהדהד שלנו כקהילה , הוא כישלון שכולנו נושאים על עצמנו ולא מדובר על כישלון רגעי אלא על כשל מתמשך.
בדבריו שאל רם-און במליאה כמה אנשים זו להם הפעם הראשונה בכנס – פחות מ 5 ידיים הורמו. מיד לאחר מכן הוא שאל כמה אנשים היו בכנס בעבר 98% מהאנשים היו בכנס בעבר .
מצד אחד – הצלחה מסחררת , כי הכנס ממשיך להיות רלוונטי לאנשים וותיקים בתחום , הוא ממשיך לעניין אותם, ובמתכונת הנוכחית הם גם יבואו בשנה הבאה. מצד שני כישלון מהדהד של הקהילה , להכניס אנשים רבים נוספים את המעגלים של השימושיות ושל היישום.
אולי התכנים לא מדברים אל קהל צעיר (חדש ) בנושא .. צריך לחשוב מה עושים עם זה.
קהילה שלא תשכיל להכניס דם חדש אליה, לא מייצרת לעצמה את העתודות של כוח האדם אשר נדרש להמשך הפעילות – ולהמשך פעילות פוריה.
מנקודת מבט אישית, הכנס היה מעניין כמו שציינו רבים שהשתתפו בו, אני אישית הרצאתי על OpenMoko ועל הפעילות סביבו, מה קורה בפרוייקט איך הוא מתקדם , ההשלכות של פרוייקט שכזה וכו'.
מכוון שזה הנושא שיועד לי, מצאתי את עצמי לאורך ל היום עונה לשאלות על ה Neo , כמעט כל מי שדיבר איתי דיבר על ה Neo ואני מקווה שהצלחתי להעביר בהרצאה כמה דברים , ושהיא היתה מעניינת.
היה חסר לי אישית, זמן הרצאה מכוון שיש המון מה לומר על הפרוייקט וגם אחרי שחתכתי לא מעט מהחומר הראשוני – עדיין מצאתי עצמי בחריגת זמן.
כמו כן, לצערי שילבו אותי במסלול הלא טכני, בהרצאה קצת יותר ארוכה וקצת יותר טכנית, אני חושב שהייתי יכול למצות את העיניין הרבה יותר – ויש לא מעט דברים טכניים לכסות .
בכל מקרה בימים הקרובים אני יעלה את ההרצאה לרשת , אני מקווה שגם באתר של הכנס ניתן יהיה להעלות את ההרצאה (שלי ושל אחרים) או לכל הפחות לקשר אליהם.
מילה אחת כן יש לי לומר למארגנים – אמנם אני מבין את הסיבות שהביאו לקצר את זמן ההרצאות, אבל נורא קשה להעביר הרצאות טכניות או כמעט טכניות בחצי שעה – אם ההרצאות היו שיווקיות הרי שהן היו דורשות כמה שקפים עם סיסמאות, כמה שקפים עם דוגמאות ואפשר היה לעשות זאת ב 20 דקות.
נכון הרצאה של שעתיים היא ארוכה מידי , אך הרצאה של 30 דרות היא קצרה מידי – צריך למצוא את פרק הזמן הטוב יותר ולא לנוע מקיצוניות אחת לאחרת.
בסוף ההרצאה שלי שחר הציע שאני יארגן את הכנס בשנה הבאה במלון הנסיכה באורך של 3 ימים .
כנס שכזה יכול לעלות מאות ואלפי שקלים לכל משתתף , עם זאת יכול להיות שצריך להגדיל את פרק הזמן של הכנס . כנס שנמשך חצי יום – צר מלהכיל את כל התכנים או את רוב התכנים שהקהל רוצה לשמוע.
מכוון שאנשים בודדים , וכקהילה, אני לא חושב שאפשר לעשות כנס 3 ימים במלון הנסיכה . ועל מנת שיהיה זמן , מספיק זמן, לשמוע דעות של אנשים אחרים בנושא (לקראת שנה הבאה) .
אולי אפשר לעשות את כנס במשך 3 ימים (חמישי , שישי, שבת) באתר "טבעי" , דהיינו בחיק הטבע (על חוף הים), כאשר הלילות יוקדשו להרצאות (בכל זאת לעשות הרצאות בחיק טבע במהלך היום זה יוצר בעיות עם תאורה, מקרנים וכו') והיום יוקדש למנוחה ופעילות חברתית .. זה אומר שהיו 2 לילות של הרצאות, כאשר מי שירצה ייסע הביתה לישון, ומי שירצה יוכל להישאר לישון באוהלים (אגב , זה מצריך התארגנות אחרת לחלוטין מבחינת אוכל וכו') . אם זה יהיה על איזה חוף זה יאפשר גם לבעלי המשפחות להביא את המשפחה (הרי לאף אחד לא מפריע אם הבעל / האישה יושב/ת בהרצאה ובן הזו השני נמצא עם הילדים בחוף) .
סתם רעיון – שאולי שווה לחשוב עליו.
דבר נוסף, ישנם כמה וכמה אנשים שלדעתי הפעילות שלהם בעבר לא מאפשרת להם לחמוק מכנס שכזה בכללם GBY, Mulix , אורנה ואחרים (ויסלחו לי אלו ששמם לא מוזכר) , כדאי לחשוב איך כן לדאוג לזה שהם יגיעו . לי הם היו חסרים מאד.
נושא אחרון, שאלו אותי כמה מחבר'ה היותר צעירים, למה כל כך חשוב אם אנשים מתפרנסים מלינוקס ומתוכנה חופשית ואם באמת זה כזה משפיע.
לשיטתם תוכנה חופשית לא תלויה בדבר כזה או אחר – והם חוששים או חושבים שאם מישהו מתפרנס מכך זה לכאורה "ממסחר" את העיניין.
אני חושב שהנקודה הזו מספיק חשובה על מנת להבהיר אותה. בעיקר כלפי אלו שלא עוסקים בזה כל כך.
ניקח לדוגמה את שמוליק, שמוליק הוא מפתח ומתחזק של תוכנה / קוד / אתר בזמנו החופשי, כלומר הוא הושה את זה בהתנדבות , הוא כמובן עושה את הכל ברשיונות חופשיים , אך יום בהיר אחד שמוליק מקבל הצעה כלשהיא לעבוד בחו"ל או שהוא מתחיל ללמוד , או כל דבר אחר .. אמנם הפרוייקט הוא הבייבי שלו אבל שמוליק שלנו במסגרת אילוצי החיים מוותר על הפעילות בו.
מצד שני אותו שמוליק גם מצליח להתפרנס מהפרוייקט – במצב שכזה, השכירות שהוא משלם כל חודש , האוכל שהוא אוכל , ההכנסה שלו , תלויה בהצלחת הפרוייקט – במצב כזה , המחוייבות של שמוליק גדולה לעין ערוך כלפי הפרוייקט (כי ממנו נגזרת ההכנסה שלו) .
זו בעצם החשיבות של להתפרנס מקוד פתוח – זה יוצר מחוייבות גדולה יותר של האדם אל הפרויקט, אל התוכנה, אל התמיכה או אל כל מה שהוא עושה . במצב כזה סביר להניח שנראה את אותו אדם ואת אותו פרוייקט פעילים לאורך זמן יותר ושורדים.

11 תגובות עבור “אוגוספט פינגוין – בזווית אישית (או סיכום קצת אחר) .”
מאת ik_5 בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
רורון, אומנם לא היית לפני כמה שנים בכנס (למעשה זו הפעם הראשונה שאני זוכר אותך בכנס הזה). ב2005 או 2006 הכנס היה יום שלם ביום חמישי, והרבה מאוד אנשים התלוננו שהם לא יכולים לעזוב את העבודה שלהם ככה סתם, ואז הכנס חזר להיות בימי שישי. כנס של 3 ימים שהוא בסופ"ש לא ראלי מהרבה סיבות. ישנם משתתפים בעלי משפחות, ישנם אנשים עם אמונה שיכולה למנוע מהם להשתתף ועוד.
אני מנסה לעשות מאמץ רב להביא אנשים לכנסים של קוד פתוח, ובכלל להכיר להם את לינוקס ותוכנות חופשיות. אני עושה את זה גם בצורה "פרטית" מול חברים, וגם אני מנסה ללמד את הלקוחות שלי על הבחירה בקוד פתוח.
אחד הדברים שמאוד מפריעים לי בהפצות הלינוקס כיום בעיקר בתשובות ובדרכי הפעולה השונות, הוא שתמיד יש תשובות לאדם "פשוט" ללכת ולערוך מידע, בלי שהוא מבין הרבה. לדעתי חסרים לנו כלים ידידותיים לעזור לאנשים. אני מאוד רוצה כבר הרבה זמן לבנות דברים כאלו, הבעיה היא שאין לי את הזמן לזה, ואם זה לא יבוא בתור פרוייקט שאני יכול לעשות אותו כחלק מהעסק שלי, אני לא חושב שאוכל לבנות דבר כזה. וזה עוד משהו שצריך לקחת בחשבון בעולם הקוד הפתוח בכלל. וזה עוד הסבר גם לפרנסה מהקוד הפתוח.
מאת doron בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
ממש תוך כדי שאני כותב משהו ראיתי את התגובה הזו ..

אני יצקצק בלשוני .. אוקי ?
בטח שהייתי .. לבד משנה אחת, שבה החמצתי את הכנס בגלל נסיבות שאינן תלויות בי . כל שנה מהפעם הראשונה שיש את הכנס הזה , הייתי בו .
בדרך כלל – אני מעדיף שלא להתבלט (בא , יושב, מקשיב .. והולך), אולי כי אני משוכנע שלאנשים אחרים יש דברים מעניינים וחשובים לומר , יותר ממה שיש לי.
אני זוכר שהכנס היה ביום חמישי ואני זוכר את התלונות שהיו … מה שחשבתי הוא להתחיל אותו אולי בחמישי בערב.
אתה צודק לגביי בעלי משפחות ובעלי אמונה ..
אבל אף אחד לא מפריע להם להגיע בחמישי בערב ו/או בשישי בבוקר – אבל יכול להיות שהרעיון שלי הוא באמת לא רעיון טוב.
(אולי סתם אני רוצה לראות יותר "כנס" כל שנה) .
אגב, אני חושב שהשנה שלא הייתי בכנס היתה בשנה שעברה.
- דורון
מאת גל בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
אני מסכים עם מה שכתבת – 'אולי סתם אני רוצה לראות יותר "כנס" כל שנה'. אולי אפשר לעשות את הכנס פעמיים בשנה ואז יהיה גם "פינגווין חורף".
מאת Boris Shtrasman בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
האמת היית צריך לראות אדם מחברה עסקית שיש לה כמה מאות לינוקסים (אני) רק שהביע היא שאני לא מועסק בחברה הזאת יותר ולא אני גרמתי להם לעבוד בלינוקס.
החברה לאוטמציה ועובדיה עיברתו את CUPS ואף שיחררו זאת ברישיון GPL שיחתבו מספר רב של דריברי מדפסות לא נקות בשמות שלא יהיה פירסום חינם.
אמנם לחברה אין אלפי תחנות לינוקס אלא רק כמה מאות אבל גם זה משהוא.
ובנוגע לפסטיבל קוד פתוח יכול להיות דבר מאוד חזק ראה ערך פסטיבל בומבלה רק במקום מסיבות טראנס יהיו מסיבות LAN.
מאת doron בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
מצויין ..
חבל שלא יצא לנו לדבר – בפעם הבאה מקווה שנעשה את זה.
- דורון
מאת doron בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
גל אולי זה רעיון ..
לעשות את אוגוסט .. פעמים בשנה .
מאת שחר שמש בתאריך 2 באוגוסט, 2008 | תגובה
חברה, אני הפסדתי עשרות ימי עבודה על הכנת הכנס הזה. אין סיכוי שאני מארגן אותו פעמיים בשנה. אם מישהו אחר מתנדב, כמובן שזה משהו אחר.
שחר
מאת תומרית בתאריך 3 באוגוסט, 2008 | תגובה
אני הייתי פעם ראשונה ולא זוכרת אם הצבעתי כי פאדיחות להצביע כששואלים מי כאן בפעם הראשונה (זכרון רוקי הורור שואו מהדהד במוחי אבל זה סיפור לפעם אחרת).
לגבי ההצעה שלך למארגנים: המטרה של הכנס היא לעורר את הסקרנות והעניין. כל אחד ימצא את הנושא/ים שמעניינים אותו ויחקור אותם קצת יותר לעומק. לכן לא חושבת שבכנס יש מקום לתת הרצאות יותר ארוכות. מה שכן אפשר לעשות זה לארגן הרצאות ארוכות לאורך השנה. הרצאות באמת יותר טכניות ולגבות דמי כניסה סמליים שיכסו את עלות המקום וכיבוד קל.
מאת doron בתאריך 3 באוגוסט, 2008 | תגובה
אומרים שאני במצב רוח "עצבני" היום .. אז אני אנסה להיות עדין.
אומרים גם ש"אין הביישן מלמד ואים הקפדן מלמד" . אף אחד, אבל אף אחד מכל מליוני המשתתפים בכנס – לא נולד עם ידע בקוד פתוח ו/או לינוקס.
כולם (כולל כולם) היו פעם חדשים .. לכולם היה כנס כלשהו שהיה הכנס הראשון שלהם – אז תיהי בטוחה שאף אחד לא יחשוב לרגע שזה "פדיחה" .
נהפוך, במקום בו אנחנו נמצאים (הכוונה לקהילת הלינוקס) יש דווקא רצון לעזור לחדשים .
את יודעת איזה עקום אני הייתי כשהייתי משתמש חדש ?
(ואני עדיין שומר בקנאות על היותי עקום)
בכל מקרה , אם להיות משתמש חדש – זה דווקא בקהילת הקוד הפתוח .
בכל מקרה , אל תתפדחי, ואל תפחדי לשאול – רק ככה לומדים.
- דורון